Într-o dimineață de august, în anul 1913, România era zguduită de o veste care avea să rămână un mister nerezolvat pentru mulți ani: moartea misterioasă a lui Aurel Vlaicu. Acest eveniment tragic a lăsat o amprentă puternică asupra istoriei aviației românești și a stârnit numeroase speculații și ipoteze. În cele ce urmează, vom explora viața și activitatea lui Aurel Vlaicu, circumstanțele morții sale și principalele teorii care au circulat de-a lungul timpului.
Aurel Vlaicu a construit primul avion al Armatei României
Aurel Vlaicu, născut pe 19 noiembrie 1882 în comuna Binținți, județul Hunedoara, a fost unul dintre cei mai mari inventatori și aviatori români. Educat la Școala de poduri și șosele din București și apoi la Școala Superioară de Construcții din Paris, Vlaicu a fost un ingenios inginer, pasionat de zborul cu avioane și cu o gândire inovatoare. În 1909, a prezentat primul său aparat de zbor, numit „Vlaicu I”, care era cu mult în avans față de alte construcții ale timpului.
În următorii ani, Aurel Vlaicu a continuat să-și dezvolte avioanele și a realizat câteva zboruri remarcabile, demonstrând curajul și ingeniozitatea sa. În 1910, a construit „Vlaicu II”, cu care a efectuat primul zbor mai lung de 1 km în România. În anul următor, a participat la Expoziția Internațională de la Paris, unde a impresionat publicul cu abilitățile sale de pilot și cu ingeniozitatea tehnologică a aparatului său de zbor.
Însă, în ciuda succeselor sale în aviație, Aurel Vlaicu era conștient de pericolele la care se expunea. Zborul cu avioane era încă într-o fază incipientă, iar tehnologia nu era încă suficient de avansată pentru a asigura siguranța totală a piloților. Cu toate acestea, pasiunea sa pentru zbor și dorința de a duce aviația românească la noi culmi l-au determinat să continue cu zborurile sale.
Vlaicu nu a urmat cursuri de zbor
Evenimentul tragic care avea să rămână în istorie a avut loc pe data de 13 septembrie 1913. Aurel Vlaicu a decis să efectueze un zbor transcontinental, între București și Istanbul, în încercarea de a dovedi că un astfel de traseu era posibil. Acesta a ales să utilizeze avionul său „Vlaicu III”, un aparat inovator și îmbunătățit față de modelele precedente.
Potrivit unor martori oculari, zborul său a fost de succes până în momentul în care a intrat în spațiul aerian al Bulgariei. Acolo, avionul său a fost observat zburând la altitudini reduse și cu o viteză neobișnuită, ceea ce a atras suspiciunile celor care l-au urmărit. Într-un final, avionul s-a prăbușit într-un loc izolat, la câțiva kilometri de orașul Balchik din Bulgaria.
Circumstanțele exacte ale prăbușirii rămân un mister. Autoritățile bulgare au fost primele care au ajuns la locul accidentului, dar aparatul de zbor și trupul lui Aurel Vlaicu au fost complet distruse de impactul puternic. Faptul că nu au fost găsite urme ale exploziei sau a unor defecte tehnice majore la avion a alimentat speculațiile ulterioare.
Au existat mai multe teorii cu privire la cauza prăbușirii avionului lui Aurel Vlaicu. Unii au susținut că a fost victimă unui atac din partea forțelor militare bulgare, care s-au simțit amenințate de potențialul militar al avionului său. Alții au susținut că avionul său a fost doborât din greșeală de unul dintre avioanele bulgare, sau chiar că a fost o victimă a spionajului internațional din acel timp.
Citește și În loc de ulei vegetal, vameșii au găsit într-o cisternă țigări de contrabandă
Cu toate acestea, nicio teorie nu a fost confirmată și moartea lui Aurel Vlaicu a rămas un mister nerezolvat. În România, acest eveniment tragic a fost primit cu durere și șoc, iar memoria lui Aurel Vlaicu a fost onorată de-a lungul timpului prin diverse monumente, denumiri de străzi și evenimente dedicate aviației.
În concluzie, moartea misterioasă a lui Aurel Vlaicu a fost un eveniment tragic și tulburător care a lăsat o urmă adâncă în istoria aviației românești. Pasiunea și curajul său pentru zbor au fost însoțite de riscuri majore, iar circumstanțele neclare ale prăbușirii sale au generat numeroase speculații și ipoteze. Cu toate acestea, amintirea lui Aurel Vlaicu continuă să inspire și să impresioneze, rămânând un simbol al curajului și ingeniozității românilor în fața provocărilor și a necunoscutului.
Dacă ți-a plăcut articolul, distribuie-l și prietenilor tăi și urmărește revista Uups.ro pe Facebook și Instagram.
Peste 2 milioane de euro au costat deplasările în străinătate ale lui Klaus Iohannis, doar în luna martie